China bestelt voor maar liefst 22 miljard dollar aan vliegtuigen bij de Europese fabrikant Airbus. Een domper voor Boeing, dat een paar weken geleden nog triomfantelijk de Paris Air Show verliet. Airbus koestert ook weer hoop dat de superjumbo A380 toch niet stervende is.
Airbus kondigde de deal aan in Berlijn – schrijven onder meer Bloomberg en Reuters – waar CEO Tom Enders een ontmoeting had gehad met de Chinese president Xi Jinping. Het gaat om 100 narrow-body-toestellen van de A320-familie en 40 van de gloednieuwe A350. Belangstelling voor de A330 zou er ook zijn, maar is op dit moment nog niet omgezet in harde bestellingen. Welke maatschappijen de kisten gaan gebruiken, weet Airbus niet, omdat het zaken deed met het staatsorgaan voor de luchtvaart. Deze China Aviation Supplies Holding Company bestelt de vliegtuigen en verdeelt ze later over de vele tientallen maatschappijen in het land.
Airbus stevent ook al af op een klapper in Rusland, waar Aeroflot een deal voor bijna 9 miljard dollar ‘dit jaar’ wil tekenen.
De Chinese luchtvaartmarkt groeit explosief. In 2016 steeg het passagiersaantal met 11,6 procent naar 487,8 miljoen ten opzichte van 2015. En in Peking begint de Chinese overheid met de bouw van een derde luchthaven, omdat de huidige twee aan de top van hun capaciteit zitten. Het nieuwe Daxing Airport moet een passagiersstroom van 120 tot 200 miljoen mensen aankunnen – dat is twee of drie keer groter dan Schiphol. Vreemd is het dus niet dat Airbus én de Amerikaanse concurrent Boeing er alles aan doen om te profiteren van die groei. Vooralsnog lijkt de Europese gigant het voordeel te hebben in deze titanenstrijd. Het heeft al een aantal jaar een fabriek in Tianjin, ten oosten van Peking, waar het A320’s assembleert.
“Dit is een geweldige opsteker voor onze toonaangevende producten, in zowel het narrow-body als wide-body”, zegt Enders. “China is één van ’s werelds belangrijkste markten voor de luchtvaart vandaag de dag.”
Nieuw leven voor de superjumbo?
De deal voor 140 vliegtuigen blaast ook nieuw leven in het A380-programma van Airbus. De superjumbo, met twee verdiepingen het grootste passagiersvliegtuig ooit gebouwd, blijkt veel minder populair dan de Europese bouwer had gehoopt. In de laatste anderhalf jaar groeide het orderboek met precies nul. Maar Airbus panikeert nog niet, zegt de CEO. Het richt zich op China Southern Airlines, een van de drie grote Chinese maatschappijen, dat al vijf van de superjumbo's heeft. Enders ziet ruimte voor 100 van de toestellen in China en omgeving.
Boeing, qua omvang de enige echte concurrent van Airbus, klopt zichzelf eind juni nog op de borst na afloop van de Paris Air Show. De Amerikaanse bouwer behaalde daar meer orders dan Airbus - 463 tegenover 326. Maar, zoals analisten opmerkten: de bestellingen die bij Boeing binnenkwamen waren veelal upgrades van al eerder gedane boekingen.